Závady 843 - stránka 1 | Download | Zpět na seznam stránek |
Křížem krážem
s 843 ,
943 , 043 .
(
poznatky z provozu )
1. NOUZOVÝ
PROVOZ – 843 - přepínač SV8 , za sklem na boku trakč. rozváděče
přepnout z polohy ”R” do
polohy ”P” porucha ,
- přepínač DPV ,umístěný v Hlav. Rozváděči
na I. Stan. V horních dveřích ,kde
jsou 3 vypínače a 1 tlačítko ( tlačítko je pro test protismyku ,když vůz stojí
a má
míň vzduchu jak, 3 bary ), se přepínač přepne do polohy
” P” ,
- 843 musí být zabrzděna přídavnou
brzdou na doraz v poloze aretovaného brzdění,
jen tak se po odbrzdění zbavíme parkovací brzdy ,
- dále může nastat problém
s chlazením , proto podle teploty chlad. vody vypneme
naftové topení z poloh ” Autom 1 ” nebo ” Autom 2” ,tím nám zhasne hořák
naft.
topení a zapneme topení do polohy ” Topení – Nouzová regulace ” ,tím topíme
cestujícím ,ale zároveň si ochlazujeme chlad. vodu ,
- když teplota dále roste ,zapneme za sklem přepínač ” Nouzové
chlazení ” do polohy
”Zapnuto ”
-pozor , na – POSTRKU -- , není funkční přepínač ” Závěr brzdy ” a nesvítí
kontrolka
závěru brzdy , proto musíme jít do malého
nástup. prostoru a v brzdovém
rozváděči
ručně zavřít 2 kohouty vzduchu k panelu DAKO BSE , abychom
nedoplňovali z postrku vzduch do průběžného potrubí . ( 2 kohouty jsou po
otevření dolních dveří
skoro až na podlaze ) .
– ukazatel ” Poměrného Tahu ” neukazuje , stojí
uprostřed .
2. - 843
NEJEDE – UKAZUJE 10 % TAHU , na
displeji není žádná porucha nebo neseplo buzení RIBG
, nejčastěji neseply klidové doteky stykačů brzdy ( KM 121, KM221, KM120,KM 220, KM 22, KM 123, KM 223 ) , … zkusím
natáhnout EDB a pak do JÍZDY
několikrát opakuji ( tím většinou sepnou klid . doteky stykačů brzdy
) a obnoví se jízda.
( je zakázáno , - vykrátit EDB stykače , na KM 223 ,stykač první zleva ve třetí řadě
od spodu, dolní krabička ,dotek vlevo , číslo 2520 , ….
spojím
s KM 121 , stykač druhý zprava ve spodní řadě , dolní krabička , dotek vpravo , číslo 458 . Při jízdě i
raději vypnu EDB z činnosti , vypínač pod oknem
. Po otevření TRozváděče stop
dieselu …
3. – !VOD , NÍZKÁ HLADINA VODY – málo
vody ve vyrovnávací nádrži , nemá vliv
na
jízdu , ale … NEJDE spustit naftový
hořák topení WEBASTO ( nejde AUT 1, AUT 2, TEMPER. MOTORU , TEMPER.VOZU ) jen TOPENÍ – Nouzová regulace .
Nesepnulo relé KR 96 – relé stavu hladiny vody , v RTO , druhá řada
relátek shora,prostřední z pěti .
( je zakázáno , - podložit relé KR 96 do sepnutého stavu , slož. papírem mezi doteky,
nebo spojit vodiče na plovákovém spínači na vyrovnávací nádrži pro diesely tak,
aby relé KR 96 seplo a tím bylo možno obnovit provoz naftového hořáku ,pro
všechny druhy poloh naft. top. Webasto . )
strana 1. gav
4. – ROZDĚLENÍ
VODNÍCH OKRUHU – při zjištění ,
že někde teče voda ven ,
spěchám a přepnu přepínač SA 50 ,
Nouzové rozpojení vodních okruhů , z
polohy ” 1 ” do polohy
” 0 ” ( vodorovně)
třetí vypínač shora , v horní polovině Hlav. Rozvád. na
I. stanovišti , tím se vypne
napětí na ep. ventilu YV 2 ( je pátý vpravo , čtyři otočené nahoru
,pátý YV 2 je
otočen dolů , ve spodních dveřích pod vyrovnávacími vod. nádržemi ,ve velkém
nástup. prostoru ) a ten uzavře ovládací vzduch ke dvěma uzavíracím vzduch. ventilům
( stříbrné s oranžovou tyčinkou )
ty se uzavřou a rozdělí vodní okruhy na samostatné.
Toto uzavření chvilku trvá ,než se odvětrá vzduch ze vzd. ventilů . Poznáme to
tak ,že
oranžová tyčinka se schová do
stříbrného vzd. ventilu . Tím jsou vodní okruhy rozděleny a tak dojedeme aspoň na jeden diesel , kde
zůstala voda . ( pozor na nabíjení)
5. – NETOPÍ NAFTOVÉ TOPENÍ WEBASSTO – zhasíná , kouří a zhasne ,
nesvítí
kontrolka – plamene naftového
hořáku - , nesvítí kontrolka –
naftového hořáku - .
( Dostatek vody ve vyrovnávací nádrži dieselů )
Je zakázáno – Webasto je na levé straně mot.vozu, kulatý
kryt je přišroubován asi
6 šrouby ,sundat, objeví se spalovací hlava ,na její pravé straně je jeden
šroub ,po povolení ,odsunu doprava ,je odklápěcí ,tím se uvolní hlava a tu mohu
nyní vodorovně
doleva na čepu , odklopit . Jsou vidět – elektrody, jdou osově vytáhnout , dále
je zde
plech. talířek se sklíčkem před fotobuňkou , jde vytáhnout až po elektrodách ,
vyčistit
sklíčko , otřít fotobuňku . Na pravé
části hlavy je i posuvný šroub , pro nastavení
množství spal. vzduchu ( nahoře = min. vzduch ) z výroby ve střední poloze
.
– POZOR - nespouštět při otevřené hlavě
, -- NEBEZPEČÍ VÝBUCHU -- .
Po vyčistění zavřu hlavu , zajistím ,
nasadím kryt , zajistím .
Mohu zkontrolovat filtr nafty , který je asi metr vlevo od Webasta v plech. krabici.
6. – UCHÁZÍ
VZDUCH V PROSTORU PNEU.
MĚCHU VYPRUŽENÍ -
Nejčastěji je nečistota
v napouštěcím ventilu měchu ,
který je umístěn za ocelovou
narážecí deskou pro vymezení bočního výkyvu 843 , uniká z něho vzduch .
matici , táhlo vysuneme , -- několikrát s táhlem zahýbáme nahoru a dolů (
zvedá se a
klesá karoserie ) přitom se většinou
nečistota uvolní a přestane unikat vzduch . Táhlo
zpět nasádíme . POZOR – nesmíme s táhlem otáčet ,měnit jeho délku , tím by
se
změnila výška nárazníků a nápravové
tlaky .
7. – PORUCHA RYCHLOMĚRU - svítí červená svítivka v pravém horním rohu.
Stisknu písmeno ” H ” ukáže se mi druh poruchy , později
nahlásím .
Skusím nejméně na – 10 sek.
vypnout jistič tachografu -- ,
mohu to udělat i za
jízdy , nic se nestane.
8. – NENÍ TLAK ZA
ROZVÁDĚČEM – píše poruchu na
displeji , 843 nejede .
Stlač tlačítko nízkotlakého přebití 5,4
Baru , alespoň na 5 vteřin .
strana 2 .
gav
9. – NESVÍTÍ POZIČNÍ SVĚTLA
při nastartovaných motorech , při stopnutých svítí .
Vadný regulátor (stabilizátor ) napětí
v A 32 ,A 33 , str. 46 el. schema ,oba jsou umístěny ve velkém
nástup. prostoru ve stropě kde je vyrovnávací nádrž dieselů ,spálená dioda ,v
serii několik , svým seriovým odporem sniž. nap. a to v případě ,že
sepne stykač (zapouzdřený) v A32 , 33 ,při vyšším nap. , tím se rozepne
klid. dotek
jež vykracoval diody , tím jde napětí přes diody a stabilizuje se , když je
dioda i jedna
z nich přerušena , je přerušen obvod stabilizace a nesvítí poziční světla .
– pomoc na trati – na A32, A33 vytáhnu vodiče
” + S ” ,tím zabráním sepnutí
stykače,
jeho klid. dotek , stále vykracuje obvod ser. diod ,takže vadná není
v činnosti ,sice ne-
dochází ke stabilizaci ,-- ale pozič. světla svítí -- .
10. – Na displeji – ” tGS Nenapáj.
Přídavná Brzda ”
Přídavná brzda není v pohotovosti
, - vadný , nespíná TL spín. SP
1 ( 2,5 Bar ) v brzd.
rozváděči na horní brzdové desce .
11. – ”PORUCHA VYPRUŽENÍ - ! SGC ”
--- vadný , špatně sepnutý jistič FA 56 ,
- jistič ”Větrání rozváděčů a
Signalizace vzduch . vypružení ” v RTO .
12. – PŘEPRAVA
843 s vypnutými Bateriemi - je nutno ručně zavřít dvěma kohouty přívod a výstup vzduchu
k DAKO BSE (nejde el. závěr brzdy) ,aby neunikal vzduch
z průběž. potrubí , - dále zavřít kohout VZ na průběž. potrubí , který je
na 1. stan.
pod oknem .
13. – Porucha ” PVT 1 ” ” PVT 2 ” – porucha ventilace TM , možné příčiny :
jističe
FA 171 , 172 , 271 , 272 , FA 21 za sklem střed TR ; neseply klid. doteky KM71
( 2328-
2329 ) KM 75 ( 2330 – 2329 ) stykače
chlazení TM při EDB ; prac.dot. KM70 ( 2331-
2101)…pokud je toto v pořádku jsou sepnuty KM 70 , KM 74 ; -
nyní by měl sepnout
KM 173 , 273 - seriové chlaz. TM ,
pokud neseply : - vadné čidla na ventilátorech TM
špinavé , odehnutý rotující plíšek , jak zkontrolovat ? – povolit esk pásku ,
stáhnout zelenou hadičku o 5 cm dolů ,měla by svítit LED- hodně ,je li nad ní
plíšek , málo nebo
vůbec , není li nad ní plíšek , pokud takhle pulsuje jas LED ,mělo by být čidlo
v pořádku. Potom vadné karty v GM 15 ( za sklem , spodní vana , karta
1YOUT21,
1YIN11 – šestá a druhá zleva , pro 1. diesel
, karta 2YOUT21 , 2YIN11 – desátá a sedmá zleva ,pro 2. diesel ) . Tyto karty lze vyzkoušet tak , že
přepínač SV 8 ( za sklemdole ) dáme z ” R ” do polohy ” P ”
porucha . Tím vykrátíme karty a zavedeme nuceně
paralelní chlazení trakč. motorů – sepnou stykače KM 171 , 172 , KM 271 , 272 ,
sepnou li tyto stykače , jsou tyto karty
vadné .
-
častá závada – všechno spíná , čidla dobrá , ventilátory chlazení běží ,
ale naskakuje
porucha ” PVT 1 ” nebo ” PVT 2 ” , -- bývá vadná karta v GM 15 ( dolní
vana ) a to
YRP 1 – pátá zleva pro 1. diesel , YRP 1 – devátá zleva pro 2. Diesel , lze
vyzkoušet tak,
že tyto karty prohodím a signalizace PVT se změní pro opačný diesel .Tím je
dokázáno ,
že je tato karta vadná .
14. – PORUCHY typu zkrat , přeruš. BVS – lze si pomoci tak ,že špatnou kartu
BVS buď v CRV nebo v DPV --
nahradím kartou BVS , která je
v DPV jako
třetí z karet BVS a má pouze funkci pro ovládání sklopení zrcátek , takže
lze zaměnit
s kteroukoliv ze zbývajících pěti . Takže maximálně nepůjde sklopení zrcátek .
.. při manipulaci vypnout vypínač CRV a DPV .
strana
3. gav
15. – BH 1 , BH 2 –
blok ovládání chlazení dieselů , - chlazení je povoleno přes
klidový dotek relé KR 69 – relé požáru ( při požáru vypíná chlazení , aby
nedocházelo k rozdmýchávání požáru ) . BH bloky jsou v Trakč.
Rozváděči na pravé straně úplně
na hoře a v jejich spodních částech svítí dvě LED .
Zelená – napájení , Žlutá – povel
ke chlazení dieselu . Pokud nesvítí alespoň – zelená – je
prasklá pojistka 0,5 A uvnitř
bloku ( dát pojistku 0,8 A , snese i
1A ) . Výměna pojistky – malým
šroubovákem
vyloupnu dvě pertinaxové krytky , které jsou nahoře , povytáhnu přední i zadní
tištěný spoj , na předním je pojistka , ta se vymění .
S prasklou pojistkou jsou otáčky ventilátoru nastaveny jen na nějakou střední
hodnotu.
V teplém počasí nestačí chladit – pak přepnout za sklem na ruční chlazení
, přepínač
SA 51.
16. - START PŘI
STUDENÝCH DIESELECH -- voda
0 – 10 C .
!
Pozor , je zakázáno startovat tak studené
LIAZ diesely !
Doporučený postup :
1.
Zapnout naft. topení do polohy ” Temperování motoru ” použít
jen tuto polohu z důvodu nejmenšího zatížení baterií .
2. Ohřeje se voda jen 1. motoru ( 2. motor se neohřívá , protože není tlak vzduchu
,který by otevřel vzduchové ventily
propojení vody k 2. motoru ) počkáme až
se voda
ohřeje alespoň na 10 – 15 C .
3. Potom start 1. motoru , čekáme až se nafouká vzduch a otevřou se uzavírací ventily
vody k 2. dieselu , na displeji
sledujeme až se zvedne teplota 2. motoru na 10 – 15 C a
potom teprve startujeme 2. motor .
17. – NENÍ TLAK V HP
” t AS ” -- není tlak 4,6 Bar
v průběž. potrubí , 843 nejede,
nesepnul tlak. spínač
SP 4 ( umístěný na 1. stanovišti
pod pravým oknem dole , těsně pod uzavíracím kohoutem vzduchu VZ ) , ten ovládá relé KA 19 ,které nepovolí
jízdu .
KA 19 je v HR na 1. stan. nahoře .
Druhá řada shora , druhé zprava . V krajním
případě pro dojetí podložit do sepnutého stavu.
18. – 843 -I. trakční skupina nejede – NEJSOU AMPÉRY a OTÁČKY SE NEZVYŠUJÍ
, ale NESIGNALIZUJE se ŽÁDNÁ
PORUCHA na displeji .
Přitom sepnuly všechny potřebné stykače i relé .
Okamžitá náprava – SV 8 – přepnout z polohy ” R ” do polohy ” P ” --
843 = jede .
Závada – vadná karta -- YKS 12 –
v regulátoru ČKD GM 15 v horní analogové vaně
první zleva . Tato karta zadává budící proud do GA 101 ( trakční alternátor )
přes
stykač buzení KM 160 . ( strana 18 . el. schématu ) . SV 8 – v poloze
” P ” přemosťuje kartu YKS 12 .
19. – 843.029 – I.trakční skupina nejede – NEJSOU AMPÉRY a OTÁČKY SE
NEZVYŠUJÍ – NEHLÁSÍ
ŽÁDNOU PORUCHU -- .
Přitom sepnuly všechny potřebné stykače i relé .
Závada – vadné čidlo skluzu US 1 ( GA 33 ) ,při odpojených vstupech byl na
výstupu
signál , tedy skluz ( Iso = 180 mV ) , regulátor GM 15 toto bere jako normální
funkci
a stahuje výkon třeba až na nulu – aniž by něco hlásil na displeji .
Signál = Iso je v obrazovce ” Pohon ” , vpravo dole .
Po výměně US 1 ( GA 33 ) – vše v pořádku .
strana 4.
gav.
20. – 843.029 – NEJDE
PŘESTAVIT SMĚR – ( str. 18 –
el.schéma ) ,
Závada - zůstalo sepnuté relé - KA 22 - , je to
relé , které spíná
při rychlosti větší jak -5 Km / h – a
blokuje přestavení směru pokud vůz jede .
Relé je umístěno ve skříni , kde je elektronika – Rychloměru a Deugra ( has. zaříz.)
– nad brzdovou skříní v malém
nástupním prostoru , vlevo od vany Deugry , je tam
pouze jen jedno telefonní relé – KA 22 - .
Rychlá pomoc – vytáhnu relé KA 22 ven – odpadne blokovací relé směru KR 15 a
povolí
přestavení směru při klidu vozidla .
Signál pro sepnutí relé KA22 jde z rychloměru . Současně došlo ke ztrátě
dat v rychloměru , ( průměr kol , atd . – pod ” 9 ” ) , nutno provést i
obnovu dat .
Bohužel , jen oprávněný pracovník – provede zápis .
21. – 843.027 -- Zhruba po 20 sek. STOPUJE
I. DIESEL -- při stopování svítí
za sklem
v horní vaně GM 15 , LED ” NV ” nízké otáčky vodního
čerpadla , na 5. kartě zleva .
Závada – povolené a uražené ( může být i vadné ) čidlo otáčení vodního čerpadla
,
Je to ,které svítí červeně , u plechového kříže .
Kontrola správné činnosti čidla – přiblížím k čidlu něco kovového ( třeba
plíšek na
klíčích ) , musí pohasínat svit červené svítivky .
Pomoc na trati – vytáhnu relé KR 177 ( KR 277) , je umístěno v Trakč.
Rozváděči ,
spodní řada telefonních relé , KR 177 – šesté zprava , KR 277 – páté zprava .
Diesel již nestopuje – pozor na teplotu vody , není hlídáno otáčení vod.
čerpadla !
22. – 843.028 – V nepravidelných intervalech – Zůstává v otáčkách I.
Diesel – a
při
manipulaci s jízdní pákou nereagují . Při potočení ručním kolečkem
na stavěči ,je na určitou dobu vše v pořádku .
Závada – přerušený přívod k jedné lamele el. motorku stavěče , motorek má jen dva
uhlíky , pokud se jeden z nich zastaví na této přeruš. lamele , motorek se
již znovu
nerozběhne , je třeba ručně potočit . Konstrukční závada , uhlík je široký nebo
i užší
jak jedna lamela ,tedy nesahá na druhou lamelu a tím se neroztočí . U jiných
motorků
přesahuje uhlík alespoň na dvě lamely.
Nutná oprava nebo výměna el. motorku stavěče.
22.6.99
25. – 843. – Náhlý únik vzduchu
v hlavní jímce až na 3 bary a méně -- .
Po obchůzce 843
zjištěný velký únik vzduchu v prostoru hlavních jímek
vzduchu . Závada – při pravidelném zapínání kompresoru dochází
k automatickému
odvodnění tří hlav. vzduch. jímek , pomocí el.magnetických ventilů na jímkách .
Jeden
el.mag. ventil se nezavřel ( smetí v sedle ) a tím došlo k prudkému
úniku vzduchu .
Pomoc – na jímkách jsou rukojeti ventilů , které mají tři polohy , při pohledu
od čela
843 – rukojeť - vpravo = poloha pro el. ovládání odkalování
uprostřed = ručně otevřená jímka
vlevo = ručně zavřená jímka ,nejde el.
ovládání odkalování
– přestavím kohout , který podchází , do polohy ” vlevo = ručně zavřeno ” .